joi, aprilie 29, 2010

Cu lumina si fara lumina

Seara asta s-a terminat complet naucitor. Dupa ce in emisiune la Badea am ascultat o blasfemie de manea care copia ritmul Simfoniei no.40 a lui Mozart, in turul meu TV inainte de a ma asterne spre somn am vazut ceva care m-a indignat si care m-a silit sa scriu. Pe OTV se desfasura un adevarat sacrilegiu cultural. Radu Pietreanu (Vacanta Mare ) si Axinte cantau "Ruga pentru parinti". Prima oara am dat sa trec ma departe dar ceva m-a tinut acolo. Grotescul situatiei ma scotea din minti. Am crezut initial ca e doar o exceptie in spectacolul lor insalubru. Nu am putut sa ascult dar am revenit peste cinci minute sa imi confirm teoria. Era mult mai rau. Faceau o seara cu melodii din Cenaclul Flacara. Nu mi-a venit sa cred. Simteam ca mi se incalca si ultima reduta. Era spatiul unde astia nu intrau. Am crezut naiv ca e suficient statutul de cultura, pentru ca ei sa se sperie si sa nu treaca pe acolo. Dar vai noua, nu a fost asa. Infectia incepe sa atace si organele vitale. Am strans din dinti, ca intr-un experiment macabru si am continuat sa ma uit. Dementa nu s-a sfarsit acolo. La un moment dat intra in direct prin telefon parintele Cenaclului, Adrian Paunescu. Pacat ca nu am aici emoticoane, s-ar fi potrivit cel ce da frenetic din cap a uimire si neintelegere. De unde ma asteptam sa infiereze blasfemia, s-a apucat sa ii laude pe cei doi si pe Dan Diaconescu pentru minunata initiativa. A fost deja prea mult. Il iubesc ca poet, dar ceea ce a facut in seara asta m-a intristat teribil. Mi-a readus in minte prostitutia culturala pe care o practica in ziua de azi marii nostri actori pentru a castiga un ban in plus. Doar cativa din ei au rezistat tentatiei. Nu am nici pe departe caderea sa judec situatia, sunt doar scarbit de tara care ii sileste la acest statut. Dar in cazul Maestrului Paunescu e parca altceva. La el e, se pare, o nevoie bolnava de fi in centrul atentiei indiferent de forma acesteia. E oare egal ca versurile iti sunt cantate de Tudor Gheorge, Hrusca, Tatiana Stepa, Seicaru, Florian Pitis sau Axinte? Pana acum am mai avut dubii in ceea ce priveste principiile Domnului Paunescu. Acum stiu sigur insa. Il voi iubi doar ca poet. Mai mult nu pot si cred ca e deajuns. Revenind la blasfemie. Ea continuua chiar in timp ce scriu. Aaaa...pot inregistra. Va dau mostra. Sa admirati publicul si mai ales instrumentistii. Nu am mai apucat sa inregistrez caci si-au revenit. Axinte canta ce l-a consacrat, muzica de nunti. Publicul s-a relaxat si danseaza. Inainte era nedumerit si nu intelegea ce se intampla. Sper sa nu urmeze Treceau Batalionane Romane.
Ce ma irita cel mai tare e faptul ca pana acum erau teritorii clare. Ei cu ale lor iar noi cu ale noastre. Dar nu, ei trebuie sa-si dea si cu spoiala de cultura ca altfel nu se simt bine. Cum marlanii nostri incravatati nu rezista sa nu isi ia si o diploma pe bani asa nici astia nu rezista pana nu isi trec in repertoriu si  un act cu iz intelectual. Am sa fiu macabru dar ma bucur ca nu am apucat sa il vad pe Toma Caragiu jucand alaturi de Nicoleta Luciu si Liviu de la LA. 
Pentru ca startul l-a dat Paula Seling cand a facut o Academie de muzica cu Bursuc, era firesc sa ajungem si la ziua in care "Ruga pentru parinti" sa fie cantata de Axinte. Iar daca asemenea marlanie are girul autorului atunci din nou meritam ce ni se intampla. Nu e un blestem, asa suntem noi pur si simplu. Incepe sa ma stranga rau chiar si camera de hotel in care m-am retras. Uff, ce norocosi sunteti voi cei care nu ati auzit asa ceva. Dar e foarte posibil sa iasa si cu spectacole in tara. Si ghiciti ce! Sigur vor avea succes. Intuiesc si reactii de genul ca e bine totusi ca fac asta, ca asa mai afla cei tineri despre genul asta de muzica. Complet gresit. Este exact ce ne caracterizeaza: Lasa ma ca merge si asa. Lui Axinte i se lipeau euro balosi pe frunte cand ii canta unui primar beat intr-o carciuma de comuna, si acum sa il lasi sa spurce aura maestrilor folckului romanesc? Si acum citez:
  "Cum nu vii tu Tepes, Doamne? Ca punand mana pe ei,
    Sa-i impartzi in doua cete, in smintiti si in misei,
    Si in doua temniti large cu de-a sila sa-i aduni,
    Sa dai foc la puscarie si la casa de nebuni!"
Acum inchid. Am mai aruncat o privire si sunt in continuare la ce i-a consacrat. A fost o chestie tipic romaneasca. Ne imbulzim in noaptea de Paste, plini de evlavie cu zece minute inainte de miezul noptii, luam lumina ca apoi sa ne transformam in hoarde salbatice delasate imbuibarii si betiei. Totul e spoiala si ipocrizie.

Am reusit sa fac cateva capturi. O imagine cat o mie de cuvinte. De observat publicul Cenaclului Flacara 2010 si de exceptie sunt instrumentistii. Cred ca Pitis ar mai face o Pasare Colibri. Gresit...o Cioara Colibri.




Un comentariu:

  1. Imi pare rau ca ai perceput in asa lumina proasta emisiunea cu Radu Pietreanu si cu Axinte cantand melodiile de la cenaclu,dar e de inteles atata vreme cat dumneata nu ai nici o legatura cu acea perioada,dat fiind faptul ca erai probabil prea mic sa intelegi cu adevarat mesajele transmise de acele versuri.Atata iti spun ca eu am stat treaza pana tarziu in noapte desi am mai dormit vreo 2 ore ca am lucrat schimbul 1 a doua zi.Daca ai fi un pic mai moderat in criticile pe care nu cred ca e nimeni curios sa le citeasca,ai aprecia si dumneata faptul ca in primul rand au cantat life,ceea ce din pacate noii si tinerii nostri artisti nu prea o fac,si in al doilea rand nu s-au lasat rugati,incercand sa satisfaca aproape toate cerintele telespectatorilor.Te-as ruga pe viitor cand deschizi televizorul si nu intelegi unele mesaje,muta pe alt canal,sau ocupa-ti timpul cu altceva mai potrivit,si sa incercam sa privim lucurile si persoanele care ne inconjoara cu mai multa indugenta,si fii sigur ca atunci poate si oamenii te vor privi cu alti ochi.La urma urmei ai doar 33 ani si cred ca nu numai mie mi se pare ca privesti tot ce se intampla in jur in mod distorsionat

    RăspundețiȘtergere